You are viewing ukrainoznavstvo

Previous Entry | Next Entry

Далі записів вже нема, але є ноти:)

16.Кострубонько

Дівчина1: Чи не бачили ви мого коструба?
Дівчина2: Пішов до старости.

Хор:

Доле ж моя нещаслива,
Що я собі наробила,
Що я собі наробила –
Кострубонька полюбила.
Вийди, вийди, Кострубоньку,
Стану з тобою до шлюбоньку,
А в неділю по раненьку
На тім білім каміноньку.

Дівчина1: Чи не бачили ви мого коструба?
Дівчина2: Поїхав по квітку.

Хор.

Дівчина1: Чи не бачили ви мого коструба?
Дівчина2: Поїхав по напої.

Хор.

Дівчина1: Чи не бачили ви мого коструба?
Дівчина2: Слабий.






17. Ой на Купайла на Івана

Ой на Купайла на Івана
Там Ластівонька купалася

На Бережечку сушилася
Дівка Настуня журилася

Що ще Рушничків не наткала
Собі Петруся сподобала

Що ще Рушничків не зробила
А вже Петруся полюбила






18. Гей, на Івана, гей, на Купала

Гей, на Івана, гей, на Купала, гей, гей, гей,
Красна дівчина долі шукала, гей, гей, гей.

Долі шукала, віночок вила, гей, гей, гей,
Долі водою його пустила, гей, гей, гей.

Поплинь, віночку, по бистрій хвилі, гей, гей, гей,
Поплинь під хату, де живе милий, гей, гей, гей.

Поплив віночок долі водою, гей, гей, гей,
Серце дівчини заьрав з собою, гей, гей, гей.






19. Чий же то віночок плине по воді?

Чий же то віночок плине по воді?
Ой Дана-Дана, поміж берегами.

То моєй Яринки віночок пливе.
Ой Дана-Дана, у бистрій водиці.

Пливе по долині у траві зеленій.
Ой Дана-Дана, у траві зеленій.

Не потопай вінку, зелений барвінку.
Ой Дана-Дана, Купайло-Дана.





Велика подяка Надійці (nadya_veela), яка проводила на святі майстерклас з купальських пісень. Завдяки їй тут з'явилися 3 останні пісні.

Comments

( 2 comments — Leave a comment )
olga_maximenko
Aug. 4th, 2008 05:27 pm (UTC)
Купальські_вогні
Свято Івана Купала, яке припадає на літній сонячний цикл річних дохристиянських свят (до прийняття християнства це свято називалося “Купало” або “Купайло” і знаменувало літній сонцеворот, тобто найвищий культ Сонця), оповите численними легендами. Його не можна уявити без традиційних купальських вогнів і стрибання хлопців та дівчат через вогонь. Купальські вогні мусили розкладати лише хлопці, причому здорові, міцні й порядні, нічим лихим не заплямовані. Сухі галузки для багаття збирали по всьому селу (особливо в тих дворах, де була дівчина на виданні), а живий вогонь здобували тертям сухих шматочків деревини. Підпалювали ж багаття четверо хлопців воднораз із чотирьох різних сторін. Це була одна з найбільш кульмінаційних дій. Розгорявся вогонь, хлопці й дівчата бралися за руки і йшли в танок навколо вогнища (“ходили за Сонцем” навколо Купала). Після хороводу розпочиналися ігри – хлопці ловили дівчат, тягли їх до води, обливали. Не відставали від хлопців і дівчата, бо “негоже на Купала сухому бути”.
Натомість починалися дії навколо вогнища. Спочатку хлопці (за старшинством) перестрибували через багаття один за одним, а коли воно трохи ущухало, то це робили й дівчата. Кожний вважав за честь “очиститися вогнем” – тричі перестрибнути через нього. Чим вище скочить хлопець, тим ряснішим буде врожай на родинній ниві, чим спритніше скочить – тим здоровішим буде. Якщо ж упаде під час стрибка – трапиться нещастя впродовж року, зачепить ногою дрова – накличе в оселю нелад… Коли ж юнак разом із дівчиною перестрибнуть багаття вдало, не зачеплять вогню, то неодмінно поберуться й житимуть щасливо. Зрозуміло, що цим іграм, в яких крім молоді могли брати участь чоловіки й молодиці, надавалося особливо важливого значення.
Традиційно на купальське свято сходилося все село – від дітей до літніх людей. Наймолодші також розпалювали невеличкі багаття або ж зносили на купу кропиву й перестрибували…
Непомітно надходила північ, поступово догоряли вогнища. Але перш ніж погасити їх, хлопці мали під супровід жалісливих пісень спалити чи втопити свого Купала (Купало – основна дійова обряду; лялька в зріст людини, виготовлена із соломи, що зовні нагадувала ідола. Досі ще нема чіткої думки щодо його походження):
Ой купався Іван та й у воду упав,
Було ж тобі, Іваночку, не купатися,
Зі старими бабами розпрощатися,
З молодими дівками цілуватися.
olga_maximenko
Aug. 4th, 2008 05:30 pm (UTC)
Купальські_традиції_та_Новруз_Байрами
Залишки від вогню заливали водою, а вугілля і попіл розмітали навсібіч: вони вважалися чарівними амулетами. Якщо ж упирі, відьми чи вовкулаки (які теж у цю ніч збігалися на свої ігрища) щось дістануть з цього вогню, то можуть заподіяти людям зло. Дехто навіть брав попіл із собою у вузлик. Причому по дорозі додому не годилося “озиратися і думати про хвостатих нечестивців”.
В очищувальну силу вогню вірили й інші народи. До наших часів зберігся звичай розпалювати багаття і перестрибувати через нього перед святом Новруз Байрам, що також символізує поклоніння людини перед силами природи. Це свято (з фарсі “нов” – новий, “руз” – день) відзначають щороку 21 березня, на весняне рівнодення (за стародавнім сонячним календарем, цей день означає початок весни і початок нового року) мусульмани багатьох країн – Ірану, Азербайджану, Центральної Азії та ін. Проте історію цього свята пов’язують не з ісламом (воно виникло набагато раніше), а із зороастризмом, про що свідчить, зокрема, звичай розпалювати ритуальні вогнища – зороастрійці були вогнепоклонниками і вважали вогонь життєвою силою. Багаття розкладають в останню середу ввечері перед святом. За повір’ям, кожен має перестрибнути через багаття, вимовляючи при цьому: “Всі мої біди тобі, а твою радість – мені” (Sarılığım sənə, qırmızılığın mənə). Проте, на відміну від купальського звичаю, заливати водою вогонь не можна: в зороастрійській традиції вогонь вважався священною стихією і тому був недоторканним. Лише після того, як він погасне, хлопці й дівчата мають зібрати попіл і висипати його якнайдалі від дому. Це означає, що всі негаразди тих, хто перескочив через багаття, минули і більше не повернуться.


Джерела: Степан Килимник. Український рік у народних звичаях в історичному освітленні.
Василь Скуратівський. Дідух.
Olqa Maksimenko. Sevinc ocağımız, ümid ocağımız.

( 2 comments — Leave a comment )

Profile

життя
ukrainoznavstvo
Наше Українознавство

Latest Month

December 2014
S M T W T F S
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

Tags

Powered by LiveJournal.com
Designed by heiheneikko